• Kristijan Musek Lešnik

Se ocenjuje, ali se ne ocenjuje? Kaj je zdaj s tem?

26.11. sta na osnovne šole po Sloveniji prišla dva dokumenta, ki sta posledica predlogov in sklepov Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje.

Vidim, da je kar nekaj ljudi (tudi učiteljev) paket s sklepi ministrice dr. Simone Kustec in priporočili Zavoda za šolstvo razburil. Večinoma v odvisnosti od tega, kako je prva oseba na šoli, ki je oboje sprejela, razumela oba dokumenta. Nekje so ju sprejeli z olajšanjem, ponekod pa z nabrušenimi zobmi. Po FB in drugje se že vrstijo vprašanja, kako je zdaj z ocenjevanjem (teh je malo manj) in razburjenja, da je spet naredili en sam kaos (tega je na FB malo več).


Nobenega kaosa ni treba videti in tudi razburjenje je nepotrebno. Kaos bi bil, če bi oba dokumenta govorila o isti stvari in bi nastala v dveh vzporednih vesoljih. Pa (1) ne govorita o isti stvari (čeprav oba omenjata ocenjevanje) in (2) sta nastajala in sta bila objavljena skupaj. Zato ju je smiselno brati skupaj; ne pa razpredati o tem, kateri povozi katerega.

Sklep ministrice govori o nadaljevanju šolskega leta 2020/21 - in tudi o ocenjevanju v tem času. Ta sklep je dokument s hudo močno teži in zavezujoč - v zadnjih 30 letih še ni bilo papirja, ki bi tako močno posegel v šolski proces. Ta dokument je temelj za ocenjevanje v tem letu.


Priporočila Zavoda za šolstvo (v katerih jasno piše, da se navezujejo na sklep ministrice) med drugim zelo jasno govorijo o ocenjevanju: "V času izvajanja pouka na daljavo naj za učence osnovne šole ne poteka ocenjevanje znanja."


Oba dokumenta skupaj sta pa podlaga za to, da se v času ŠND ne ocenjuje. Na drugi strani pa kljub temu omogočata, da se vseeno oceni tistih nekaj 1000 učencev, ki so v zadnjih dneh/tednih že pripravljali izdelke/ seminarje/ predstavitve in se pripravljajo na ustno spraševanje, če ga imajo napovedanega.


Če bi v sklepu ministrice pisalo, da v času ŠND ni ocenjevanja, bi ti šolarji izviseli, njihovo učenje/priprave pa šlo v nič.


Tisto, v čemer nekateri vidijo striženje med obema dokumentoma, je v resnici prostor, da učitelj v naslednjih dneh oceni seminarsko nalogo šolarja, ki jo pripravlja že 3 tedne ali vpraša šolarja, ki se je pred dvema tednoma javil in učil. Brez tega bi oba šolarja izvisela, njun trud pa ostal brez rezultata (ocene). Takšnih otrok je v šolah nekaj 1000. Kombinacija tistega, kar piše v obeh dokumentih, ki sta bila objavljena istočasno, torej učiteljem omogoča, da ne pustijo na cedilu tistih otrok, ki so se že pripravljali. Obenem jim omogoča, da to naredijo na tak način (individualno), da s tem ne posegajo v pouk.


Tisti, ki poznajo obstoječi Pravilnik o ocenjevanju, lahko vidijo, da 3. odstavek sklepa ministrice (ki vzbuja največ razburjenja) omogoča od tistih učencev, ki se že pripravljajo, dobiti oceno na individualen način. Ta sprememba je pomembna, ker Pravilnik o ocenjevanju sicer zahteva ocenjevanje pred razredom – s to spremembo se pa razbremeni skupni čas za pouk.

Oba dokumenta skupaj razbremenjujeta lov na ocene, ki bi se sicer zgodil (se je že dogajal) zaradi bližajočega ocenjevalnega obdobja. Obenem postavljata pogoje, da bodo učenci ocenjeni na bolj pravičen način, kot bi bilo pisanje testov v času, ko nimajo vsi enakih pogojev za učenje. Poleg tega, da razbremenjujeta čas šolanja na daljavo, učiteljem omogočata, da se v tem času bolj posvetijo samemu pouku, ki je zaradi dela na daljavo že tako ali tako okrnjen. Za nameček pa (zmanjšanje števila ocen) omogočata učiteljem, da šolarjev ne bodo takoj po vrnitvi v šole zasuli z ocenjevanjem.

Jaz v tem vidim veliko dobrega. Predvsem pa olajšanje za šolarje in učitelje. Pa malo več možnosti, da se ohranja kolikor tolikšen nivo znanja brez spuščanja standardov (sej vemo, da se že dogajajo, pa da so drseli navzdol že pred epidemijo), ki bi se nujno zgodil, če bi se v naslednjih tednih dogajalo masovno ocenjevanje v času, ko imajo šolarji tako neenake možnosti za učenje (tako kot se je inflacija ocen zgodila ob koncu prejšnjega šolskega leta po spomladanskem zaprtju šol).


Tudi prenavljanje učnih načrtov se bo moralo zgoditi. Ampak takšne stvari se ne delajo čez noč. Ker so lahko posledice kiksov generacijske.


Ne pravim, da so rešitve idealne. Se mi pa zdi, da so glede na okoliščine dobre in koristne za vse. So usklajene s predlogi Strokovnega sveta in temeljijo na zelo širokem strokovnem konsenzu. To je po mojem le za pozdravit.


Edini način, da je v šolstvu čisto vse jasno je, da se predpiše sleherni korak za vsakega posameznega učitelja in za vsakega posameznega učenca za celo šolsko leto. Druga skrajnost je pa, da se ne predpiše nič. Večina šolskih sistemov (tudi naš) je nekje vmes med obema skrajnostima, marsikaj predpisujejo, puščajo pa tudi avtonomijo. Zaenkrat boljšega kompromisa med diktaturo in kaosom v šoli pač ni.


Vem, da bosta oba dokumenta nekatere še vedno motila in se bodo razburjali, da je vse skupaj premalo jasno. A je dobro malo zadihati, potem pa šele presojati oba dokumenta, ki sta včeraj prišla na šole. Tudi po načelu, da več glav več ve. Ker lahko posameznik zelo hitro razume dokumente iz perspektive svojih osebnih kolesnic in prepričanj. Včasih je dobro malo stopit iz okvirja in stvari pogledat kakšen meter stran, pa namesto s predpostavko, da papirje pripravljajo butasti birokrati pomislit, da jih morda vseeno pripravljajo ljudje, ki jim je mar za šolarje in učitelje. Je pa res, da je včasih lažje razburjati se, kot premisliti o tem, da je lahko v dokumentih tudi kaj, česar na prvo žogo ne opazim, tako da ...


Se ocenjuje, ali se ne ocenjuje? V priporočilih Zavoda za šolstvo jasno piše: »V času izvajanja pouka na daljavo naj za učence osnovne šole ne poteka ocenjevanje znanja.« Nobenega razloga ni, da bi ta zapis kdor koli razumel drugače kot je zapisan. In nobenega razloga ni, da bi kdor koli mislil, da sklepi ministrice govorijo drugače. Ker ne govorijo drugače. Le omogočajo, da ne bodo prikrajšani tisti šolarji, ki so se že učili in pripravljali.

dr. Kristijan Musek Lešnik




3,865 views0 comments

© 2017 Kristijan Musek Lešnik

Pravno obvestilo

Ustvarjeno s pomočjo Wix.com

Kontakt

E-pošta:

abced@abced.si

Naslov

Požarnice 26d

1351 Brezovica pri Ljubljani