V dneh, ko so šole zaprte, šolarji in učitelji pa doma zaradi ukrepov za omejevanje koronavirusa, v Sloveniji v trenutku prehajamo na izobraževanje na daljavo. Izobraževanje na daljavo je lahko odlična stvar in marsikaj, kar se bomo v teh tednih naučili, bomo lahko pozneje s pridom koristili tudi po normalizaciji dela v šolah. Po drugi strani pa lahko marsikomu, sploh v danih okoliščinah, povzroča resne težave. Ker je za večino šolarjev in učiteljev to nov način dela, sploh pa v povsem novih okoliščinah, bo kar nekaj izzivov. S tem zapisom želim apelirati predvsem na ravnatelje in učitelje, da pri načrtovanju dejavnosti za šolarje vzamete v obzir nekatere pomembne dejavnike.
Nekateri imate veliko izkušenj z izobraževanjem na daljavo; za marsikoga je trenutna situacija, kot bi vas nekdo pahnil v vodo in rekel: zdaj pa plavaj. Ker je izobraževanje na daljavo za vse skupaj nekaj novega, se pri načrtovanju držite načela MANJ JE VEČ, VEČ JE LAHKO HITRO PREVEČ – posebej tisti, ki s takšnim delom nimate izkušenj upoštevajte, da je delo na daljavo za učence popolnoma drugačno od dela v učilnici, kjer vas imajo v vsakem trenutku prisotne za dodatno razlago in pojasnilo.
Verjamem, da v slovenskih šolah dela množica izjemnih učiteljev in ravnateljev, ki boste z visoko ravnijo strokovnosti, integritete in človečnosti pomagali svojim sodelavcem, šolarjem in njihovim staršem s čim manj praskami prestati prihodnje dni in tedne; pa tudi dolgoročnejše posledice epidemije in ukrepov za njeno zajezitev. Obenem pa tudi apeliram na vas in vam priporočam:
svoje delo čim bolj strukturirajte, tako se boste izognili odvečnemu stresu, še posebno tisti, ki vam je izobraževanje na daljavo novo,
sodelujte s kolegi, pomagajte si, delite dobre prakse, delite informacije; nobena sramota ni če česa ne veste, ne znate, ne razumete – ogromno učiteljev se ta trenutek šele uči plavati v vodi, ki se ji reče izobraževanje na daljavo,
za šolarje izbirajte čim bolj zanimive, relevantne, smiselne naloge, dejavnosti in izzive,
ker nimajo vsi šolarji enakih možnosti dostopa do interneta pri načrtovanju dejavnosti prilagodite te tako, da jim bodo lahko sledili tudi tisti z najslabšimi pogoji za dostop do interneta, sicer se bodo razlike med učenci po vrnitvi v šolo drastično povečale,
načrtovane dejavnosti prilagodite tako, da jih bodo zmogli tudi tisti, ki sicer v šoli potrebujejo več vašega individualnega dela, obenem pa tistim, ki zmorejo in želijo več omogočite tudi dodatne zahtevnejše izzive,
zahtevnejšo snov prihranite za čas, ko se bo delo v šoli normaliziralo; v nasprotnem primeru boste po vrnitvi v učilnice imeli med učenci še večje razlike kot pred zaprtjem šol, ker bodo nekaterim starši lahko razložili zahtevno snov, drugim pa ne,
učencem omogočite, da si organizirajo strukturo šolskega dneva na domu (tudi staršem svetujte, kako jim lahko pomagajo strukturirati in organizirati dan), tako da bo čas, ki ga namenjajo šoli, čim bolje strukturiran – ne sme se zgoditi, da bi šola postala celodnevno breme, ki se bo posameznim učencem zavleklo pozno v noč,
premislite o drugih izzivih za učence, ki niso neposredno povezani s šolskim delom in učnimi načrti, pa lahko pomagajo šolarjem premagovati frustracije in tesnobo zaradi dogajanja – priporočite jim primerne knjige, risanke, filme, dejavnosti; delite z njimi svoje hobije in jih sprašujte o njihovih,
upoštevajte, da so nekateri šolarji nenehno bombardirani s strašljivimi informacijami, ki se širijo naokrog – širite pozitivne informacije, navdihujoče zgodbe in druge informacije,
upoštevajte, da so možnosti otrok za šolsko delo doma popolnoma drugačne kot v šoli – celo tisti, ki imajo optimalne pogoje za delo na domu (svoj računalnik, svojo mizo, svojo sobo) so in bodo neprimerno bolj podvrženi nizu motečih dejavnikov, zaradi katerih bo okrnjena njihova koncentracija in njihovo delo počasnejše – za posamezne naloge bodo potrebovali več časa kot v šoli,
upoštevajte, da je velik del šolarjev danes doma skupaj s svojimi starši, ki so v teh dneh izrazito obremenjeni s svojimi lastnimi skrbmi (kako bo z delom, kako bo s plačo, kako bo s krediti, koliko časa bo trajalo vse skupaj, kako so ogroženi naši najbližji, idr.) in je zato lahko domače okolje za marsikaterega otroka že samo po sebi bolj stresno kot običajno, zato šola zanje ne sme postati še en vir neobvladljivega stresa,
mariskateri šolar še kako občuti skrbi svojih staršev in starih staršev (ekonomske, zdravstvene), tudi če jih skrivajo pred otrokom – bodite jim na razpolago, prisluhnite jim, pogovarjajate se z njimi,
delite, iščite, izumljajte, predlagajte stvari, ki jih šolarji lahko v času na domu počnejo s starši in bodo razbremenile njih in starše.
V zadnjih letih sem imel privilegij srečati se z množico slovenskih učiteljev in ravnateljev. V tem trenutku imate priložnost, da vaša srčnost, ustvarjalnost, človečnost, integriteta privre na dan celo še bolj, kot vam to dopuščajo nekatere omejitve v šolah. Izkoristite jo na polno. Spustite z verige najboljše v sebi.
Bodite zdravi,
dr. Kristijan Musek Lešnik
Comentários